سفارش تبلیغ
صبا ویژن

با تمرینات ورزشی، مغزتان را پرورش دهید

با تمرینات ورزشی، مغزتان را پرورش دهید.

آیا می دانید ورزش به پرورش ذهن تان کمک می کند؟ تمرینات ورزشی نه تنها برای قلب و تنظیم وزن مؤثر است، بلکه شما را باهوش تر کرده و در بهتر انجام دادن کارها یاری می رساند.

دکتر جان ریتی، استاد روان پزشکی مدرسه پزشکی هاروارد می گوید: "تمرینات ورزشی، در حقیقت، برای مغز مؤثر است نه برای بدن. این کار بر روی خلق و روحیه، سرزنده بودن، زیرکی و احساس خوشحالی تأثیرگذار است.

تحقیقات نشان داده است بچه های بیش فعالی که قبل از شروع درس 15 تا 45 دقیقه می دوند، پس از ورود به کلاس درس، رفتار ملایم تری دارند.

بر طبق نظریه دکتر ریتی، تمرینات ورزشی می تواند عوامل رشد عصب را تحریک کند. او این عمل را معجزه ای برای مغز می داند.

ورزش چگونه می تواند باعث پرورش مغز شود؟

کریستین آندرسن، استاد دانشگاه سانفرانسیسکو، توضیح می دهد که تمرینات ورزشی بر روی خیلی از قسمت هایی که تحت اختیار اعصال هستند، تأثیرگذار است و یک انبساط شیمیایی مثل سروتونین و دوپامین رخ می دهد و باعث آرامش، خوشی و لذت می شود.

به عبارت دیگر، اگر شما نمی خواهید منتظر بمانید تا احساسات خوبی در شما پدیدار شود، می توانید این احساس را با تمرینات ورزشی ایجاد کنید.

آندرسن می گوید: "وقتی تمرین می کنید، می توانید بهتر فکر کنید و روحیه بهتری خواهید داشت. ورزش سیستم عصبی تان را تحریک می کند و باعث می شود عملیات مغز در سطح بالاتری صورت گیرد."

تأثیر تمرینات ورزشی بر روی افسردگی

آندرسن از افسردگی به عنوان دود و غبار زندگی یاد می کند و معتقد است که افسردگس بر روی حافظه تأثیر منفی می گذارد. در تحقیقی 80 جوان مذکر و مؤنث، داوطلب انجام تست خلق و سپس انجام ایروبیک برای یک ساعت بودند. از 80 نفر، 52 نفر قبل از انجام تمرین، افسرده بودند. در افراد افسرده پس از تمرین، خشم و خستگی کاهش یافت. آنها بعد از انجام تمرین، حتی احساس قدرت هم می کردند.

انجام تمرینات ورزشی می تواند اضطراب را برای چند ساعت کاهش دهد، اگرچه ممکن است در صورت سخت بودن تمرینات، قبل از به وجود آمدن یک احساس خوب، افت روحی ایجاد شود.

بنابراین، تمرینات کم تا متوسط برای تقویت مغز توصیه می شود. دکتر ریتی توصیه می کند که در روز، 8 تا 12 دقیقه با تمرینات سخت و نفس گیر، عرق کنید. این عمل در پرورش مغز بسیار مفید است.

تمریناتی مانند راه رفتن، پیاده روی طولانی یا شنا، سه مرتبه در هفته در مدت نیم ساعت تا یک ساعت مفید است. برای آن دسته از افرادی که ورزش های توپی را دوست دارند، 90 دقیقه برای 5 تا 6 مرتبه در هفته کافی است.

آندرسن توصیه می کند: دو نوبت ورزش در روز، بهتر از انجام یک نوبت تمرینات سخت است. او 20 دقیقه شنا در صبح، و پیاده روی در شب را توصیه می کند.

آندرسن می گوید: "انواع تمریناتی که انتخاب می کنید، بستگی به شخصیت تان دارد. اگر شما یک آقای 32 ساله هستید و 70 ساعت در هفته کار می کنید، دوبار در هفته با توپ بازی کنید و هر روز پیاده روی کنید. ممکن است به جند ساعت یوگا برای افزایش فعالیت مغز نیاز داشته باشید. مراقبه هم می تواند مکمل خوبی برای تمرینات باشد. او می گوید: "از هرچه لذت می برید، همان کار را انجام دهید. این خیلی مهم است."

دکتر ریتی می گوید: "اگر می خواهید مغزتان را برای یادگیری آماده کنید، همه اعضای بدن، باید به آرامی در سر جای خودشان کار کنند."

جین لاورنس/علی صادقی کیا

منبع: www.webmd.com

مجله موفقیت

شماره 154